لرزه نگار

یادداشت های آن لاین من

لرزه نگار

یادداشت های آن لاین من

هپروت های ارزشمند

چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۸:۳۸ ق.ظ
نمی دونم تا حالا حساب کردین که در طول روز چقدر از وقتتون رو تو کنترل خودتون هستین؟ شاید خیلی راحت بگین خب تقریبا من به خودم مسلطم و هیچ لحظه ای رو ازدست نمیدم.
اما در واقع این طور نیست. میون گذر از یک موضوع به موضوع دیگه، جایی که تمرکز ما روی یه مسئله کم میشه تا به بعدی رجوع کنه یه شکافی بوجود میاد که من اسمشو میذارم هپروت. این طور فرض کنین که شما سوار یه اسب هستین و مدام بهش دستور می دین و بعضی اوقات که خوابتون می بره یا چرتتون می گیره یا اصلا کمی افسار رو شل می کنین اون اسب هر جا که دلش خواست میره!(سو استفاده استفاده از مثال شتر و مجنون مولانا!)
واقعیت اینه که ذهن ما در تمام طول عمر در حال فعالیته و گمونم تقریبا نمی خوابه.و اگر ابزاری برای کنترلش پیدا نکنیم اون هر جایی که دلش بخواد می ره و این "دلش بخواد" رو معمولا از جاهایی انتخاب می کنه که ما به عنوان خوراک بهش می دیم. تصاویری که از جلوی چشممون می گذرونیم و یا آواها و موسیقی هایی که گوش می کنیم.
تا حالا شده ناگهان بخودتون بیایین و ببینین دارید فلان قطعه از یه موسیقی یا آواز رو برای خودتو می خونین و یا مدام میاد توی ذهنتون؟ این تقریبا همون چیزی هست که بهش اشاره کردم.
جالب تر اینکه تا حد زیادی وقتی این موجود رو رها می کنی خودش شروع می کنه به پل زدن از یه موضوع به موضع دیگه:
 ذهن شما یه خاطره رو با چند انگیزاننده اصلی تو خودش ذخیره می کنه که هر وقت شما یه صحنه ای رو ببینین که اون انگیزاننده ها رو داره ناخود آگاه یاد اون میافتید. و حالا فکرش رو بکنین این موجود در میان وهمیات و خاطره ها حرکت می کنه و با دیدن یک انگیزاننده در یک صحنه و خاطره ناگهان خودش رجوع می کنه به یه خاطره دیگه. در واقع یه جور عدم تمرکز پیش میاد و بعضی اوقات کنترل کردن این شرایط ذهنی واقعا سخت می شه.
چیزی که من بهش رسیدم اینه که تو این مرحله آدم باید سعی کنه تمام ورودی های اختیاری رو حذف کنه: تجربه اتاق تاریک!
درون جایی برین که هیچ نوری نیست. و حتی صدایی هم در کار نیست(که البته این یکی کمی سخته) بعد از چند دقیقه واقعا نمی تونین درک کنین که آیا چشماتون بازه یا نه؟! و سعی کنین به موضوعی فکر کنین و این بار سعی کنین روی اون تمرز کنین و اگر ذهن خواست فرار کنه دوباره بکشونیدش به اون سمت. قطعا در بار های اول بازنده اصلی شمایین اما کم کم ورق بر می گرده!
البته یک چیز رو هم بگم: این که این ذهن یه موجود جدای از آدم نیست. در واقع اون تربیت شده به دست خود ماست و علایق و محبت های ما هم در رفتار اون بشدت تاثیر گذاره.
و یه چیز اساسی تر: ما به شدت به فضای خالی -از سکوت گرفته تا تاریکی- نیاز مندیم تا بتونیم درست با خودمون مواجه بشیم. در زندگی امروز ما تقریبا مقدار این لحظه های خلوتگاهی به صفر رسیده. یادم هست یکبار به روستایی در  اطراف کاشان رفتیم. بحدی سکوت بود که نمی تونیستم تحمل کنم و ناگزیر از اونجا بیرون زدم!
به قول یه حکیم که اسمشو نمی دونم،سکوت دروازه اندیشه است.منتهی اگر بشه به دستش آورد!
به نظرم اگر این هپروت های زندگیمون رو سرو سامون بدیم تقریبا بازده زندگیمون چند برابر می شه. این شاید همون چیزی باشه که در دعای مطالعه می خونیمش. حرکت از یه گسیختگی و بی نظمی به تمرکز کامل:
اللهم اخرجنی من ظلمات الوهم و اکرمنی به نور الفهم....


پ ن: مشابه روش اتاق تاریک رو تو یکی از کتاب های علامه طباطبایی دیدم و بسی تعجب کردم!
پ ن 2: نوشته های بالا دریافت های شخصی هست و قطعا ایراداتی هم بهش وارده. تمام سعیم این بوده که کمی بتونم درونم رو بفهمم. و عموما همه این ها تجربی هستن.
پ ن 3: احساس می کنم این مرحله شاید مقدمه ای باشه به معرفت موجوی به نام "نفس"




  • صادق لطفی زاده

نظرات (۵)

کوه.. اون هم خلوت
من تا حالا جای به‌تری برای درون کاوی پیدا نکردم تا الان.
اگه دقت کنیم پیام‌بران هم هم‌چین کاری می‌کردند. از حضرت محمد که به حرا می‌رفتن تا حضرت موسی که به طور می‌رفتن، حتی حضرت ابراهیم که ماجرای معاد رو در کوه مشاهده کردن..
پاسخ:
آره فرزین جان
خواستم درباره کوه و پیامبر بنویسم یکم ترسیدم نمیدونم چرا
و ننوشتم
ممنون که اشاره کردی
  • مهدی پورهصینی
  • سلام.امروز برای بار دوم این مطلبو خوندم،دیشبم خوندم اما نفهمیدم...احساس میکنم این یکی از مهمترین مطالب زندگیه که من و ما ها اکثرا خیلی کم (در حد صفر)بهش پرداختیم...ممنون که فک میکنین این چیزای مهم رو یادمون میدین...
    روز معلم هم مبارک...
    ایشالله هیچ وقت از معلمی نیفتین ...:)
    پاسخ:
    :)
    تو نخ اون فامیلیت هستم که نوشتی

    عالی بود...
    و بسی آموزنده...

    چند وقتیه میرم یوگا...
    منم تجربه ی نسبتا مشترکی با اون چه که نوشتی پیدا کردم...
    اتاق تاریک...
    سکوت...
    و تمرکز!

    حیف که این زندگی پرتلاطم اجازه نمیده بیش از این وارد درون شد...
    دنیای درون خیلی پررمز و رازتر و به مراتب جذاب تر از دنیای پیرامون ماست... 

    اون نکته ی مربوط به کوه هم که آقا فرزین گفتن خیلی جالب بود...
    داداش صادق، ای کاش در این مورد هم کمی برامون می نوشتی...
    بدون ترس! :)
    پاسخ:
    :)
    نکته خیلی خوبی بود ../
    تشکر
    حاج آقا پناهیان هم در dvd (خدا در کوهستان) توضیحات خوبی در مورد ابعاد معنوی کوه و کوهنوردی دارن.
    پاسخ:
    ممنون
    ایشون کوه ها رو آسفالت کردن...
    با حرفتون کاملا موافقم.
    پیشنهاد می کنم حتما کتاب سکوت از سوزان کین رو بخونید، واقعا جالبه.
    این مطلب رو هم با اجازه لینک کردم.
    پاسخ:
    ممنون
    سعی میکنم بخونمش
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی