لرزه نگار

یادداشت های آن لاین من

لرزه نگار

یادداشت های آن لاین من

به دنبال مهم ترین چیز

پنجشنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۵۳ ق.ظ
برای پرسشگر سوال جدیدی بوجود آمده بود. این که مهمترین چیز چیه؟ تقریبا کسی در شهر نتونسته بود به سوالش جواب بده. عده ای بر حسب دلخواه خودشون مهمترین چیز رو معرفی می کردن و یه عده که فکر می کردن با سوادترند میگفتن: ببین عزیز من باید ببینی در چه بستری داری این سوال رو مطرح میکنی و اونوقت در هر بستری مهمترین چیز مشخص می شه که چی هست!
پرسش گر اما تو ذهنش می گفت این دو دسته واقعا فرقی با هم ندارن.گروه دومی فقط داره مسئله رو یکمی با رنگ و لعاب تر و بقولی آکادمیک تر مطرح می کنه.
اگر این دنیا یه چیز کلی و واحد باشه و هیچ تقسیم بندی نشه توش کرد اون وقت مهمترین چیز تو این عالم چیه؟ خب عده ای این حرف پرسشگر رو قبول نداشتن. اما پرسشگر بشدت معتقد بود که عالم واقعا این طوریه. هیچ چیز نامربوطی وجود نداره و همه چیز به هم دیگه متصل هست. در غیر این صورت این عالم محکوم به نابودیه چون تو خودش ناخالصی و باگ داره.
اون میگفت تا موقعی که آدما بصورت ذهنی عرصه ها رو از هم جدا میکنن قطعا مهمترین چیز هر عرصه بصورت حقیقی مهمترین چیز نیست. و مسئله دیگه این بود که آیا مهمترین چیز به زمان و مکان هم بستگی داشت یا نه؟
انبوده سوالاتی که در اطراف مهمترین چیز شکل گرفته بود کلافه اش کرد. تصمیم گرفت کوله بارش رو ببندد و به دنبال مهمترین چیز برود.
هنگام رفتن به این جمله باور پیدا کرده بود که مهمترین چیز برای هر کسی اینه که تو عمری که داره به دنیال مهمترین چیز عالم بره!

***
شاید در همون راستا:
هنگام برگشت از حلقه هنر با علی حاجی اکبری هم صحبت بودم. داشتیم تجربه زیبای رسیدن به مطلوبمون رو در فرایند تولید اثر هنری بررسی می کردیم. نتیجه مشابه و مشترک بدین شرح بود که:
موقع شروع کردن یه کار تنها شبهی در ذهن داری از اون چیزی که می خوای به این دنیا بیاریش. روی تابلو تمام تلاشتو می کنی تا به اون برسی در حالی که دقیقا نمیدونی چی هست و چه شکلیه و ناگهان در یک لحظه اون خودشو رو به تو نشون میده. زمان می ایسته و تو رسیدن روحس می کنی. مثل این می مونه که میون انبوه جمعیت دنبال شخصی می گردی که نمیدونی دقیقا چه شکلیه اما بعد از یک جست و جوی طاقت فرسا وقتی که بهش می رسی مطمئنی که اون خودشه!

  • صادق لطفی زاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی